Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

groot probleem

  • probleempje

    hallo,

    ik ben jorn en ik zit met een probleempje, sinds kort verbouw ik aardappels maar als ik ze eenmaal geplant heb komt er geen aardappel uit de grond…

    ik ben als volgt te werk gegaan:

    -ik nam een aardappel

    -ik stopte deze in de grond

    -ik gaf hem elke dag water

    toen ik na een week ging kijken vond ik in plaats van een aardappelplant alleen een rotte aardappel..

    Wat heb ik verkeerd gedaan?

    help mij AUB

    bij voorbaat dank

  • tjark

    Wat voor soort aardappelen probeer je te verbouwen en waar heb je ze vandaan? want die uit de supermarkt zijn voor een deel behandeld met kiemremmers. En dan komen er inderdaad geen planten op en is de kans aardig groot dat ze gelijk gaan rotten.

  • jorn

    ik heb de aardappelen gekocht op een veiling voor groente en fruit, de man die ze verkovht zei dat het magische aardappelen waren en dat ik ze alleen in de grond moest stoppen en elke dag water moest geven. vervolgens zei hij dat er dan binnen twee weken aardappelen te zien moesten zijn…..

    ik voel mij belazerd, die 5 aardappelen hebben me wel 25 euro gekost!!!

  • Ron

    klopt hoor wat tjark zegt, koop ze gewoon bij de boer dan heb je voor die 25 euro een heel jaar aardappels.

    ps heb je ze toch niet te veel water gegeven.

  • tjark

    Nee te veel water dan verzuipen ze want aardappelen kunnen echt maximaal 24 uur onder water staan.

    Maar ik vrees dat je toch echt opgelicht bent want aardappelen die zo duur zijn koop je zeker niet op zo'n veiling.

    Aardappelen gewoon bij een boer uit de buurt is het gemakkelijkste en goedkoopste.

    Misschien optie kijk eens op www.kennisakker.nl of www.agris.be(niet zeker deze) voor teelthandleidingen en ziekteboeken.

    Succes der mee.

  • jorn

    bedankt voor jullie reacties, en wat dat water betreft:

    ik heb ze elke dag één gieter water gegeven, is dat te veel?

  • tjark

    nee een deel verdampt gelijk denk ik en groot deel verdwijnd in de bodem dus verwacht eigenlijk niet echt dat je teveel gegeven hebt hoor. Als je ze in de moestuin hebt staan hoef je ze geen water te geven. Door de neerslag is er over het algemeen voldoende vocht in de bodem aanwezig. Met uitzondering van misschien midden in de zomer maar ook dit valt meestal mee.

    In de pootaardappelteelt wordt er ook niet beregend. Het mag wel maar het risico op besmettelijke ziekten is te groot.

    Tjark

  • jorn

    wat moet ik me precies voorstellen bij die besmettelijke ziekten? zijn die ook schadelijk voor mensen?

  • tjark

    Nee in het geheel niet. Dit vormt geen enkel risico voor mensen.

    Deze ziekten overleven op verwante planten van de aardappelen zoals nachtschade en dergelijke en daarnaast zijn er een aantal ziekten die erg gemakkelijk in het oppervlakte water overleven en door beregenen krijg je een besmetting vanuit het oppervlakte water.

    En als de besmetting uiteindelijk in het perceel zit en dit wordt geconstateerd dan mag je de eerste jaren geen aardappelen meer verbouwen op dit perceel en heb je dus een grote schadepost.

    En het probleem is als de aardappelen ziek zijn dat ze niet meer geschikt zijn voor de export. En dat ze eigenlijk gewoon niet meer te bewaren zijn omdat ze gaan rotten in de bewaring.

    Meestal is het bruinrot. Hier is voldoende info over te vinden op internet een andere hele besmettelijke ziekte en gevaarlijke ziekte die je op je bedrijf slecht weer kwijt kan raken is Ringrot.

    Gelukkig worden deze ziekten niet veel gevonden en hopen we hier ook zeer zeker vrij van te blijven en daarom geld er een verbod voor pootgoedboeren op het beregenen van de aardappelen. Maar misschien is het handig dat je zelf even rondbladerd over internet dan kom je een heleboel te weten over ziekten in de aardappelen want ik geloof dat er namelijk een aantal ziekteboeken op internet staan.

    Succes

  • De aardappelboer

    Wat een slecht verhaal man…

    Hier komt een reactie van boer Cor:

    Men spit eerst het hele complete land om (moet wel genoeg klei aanwezig zijn, 50% - 50% klei en zand).

    Dan fijn maken van kluiten aan de oppervlakte.

    Vervolgens voren in frezen in maaiveld, waarin de aardappelles gelegd kennen worden. (met voren trekker,€25,- /uur)

    Dan de aardappels afdekken en de voor weer dicht gooien met aarde.

    Ten slotte bouwd men een wal over de aardappels (met een wallenfrees, net zo duur).

    Op deze manier blijven de aardappel niet in het water staan en tijdens het groeien komen de aardappelplanten niet aan de oppervlakte… althans de aardappelen zelf.

    Alleen bij droog land of in de zomer, water bijvoegen.

    Elke week spuiten met actor en glysofaat (“Raunddup”)

    Veel succes, de aardappelboer