Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

uitlopers

  • Katinka

    Ik vraag me af of een aardappel met uitlopers echt ongezonder is dan één zonder uitlopers. Verder lijkt het of tegenwoordig de aardappels sneller uitlopers krijgen als vroeger (ook al bewaren we ze op een koele donkere plek).

    Katinka

  • Tjark

    Het is niet ongezonder. Der gaan alleen wat voedingstoffen verloren doordat de knollen deze gaan gebruiken om te groeien. Dus de voedingswaarde word minder. En ja alleen als je de kiemen gaat eten wordt je niet echt fit want deze zijn giftig ook voor dieren maar daar ga ik maar niet vanuit lijkt me.

    En het uitlopen verschild zeer veel per ras. Een ras als premiere loopt gelijk uit als het maar een klein beetje warm is en vele andere rassen als provento en kondor en dergelijke lopen veel minder snel uit bij een kleine temperatuurs verhoging.

    Als je uiteraard altijd dezelfde aardappelrassen eet en bewaard zou ik zeggen dat der iets anders aan de hand zou moeten zijn.

  • liekske

    Er is mij deze week verteld dat je aardappelen waar uitlopers aan zitten , weg moet gooien. Deze zouden giftig zijn. Van groene aardappelen wist ik dit wel, maar hier keek ik van op. Zoals Tjark zegt, zit het gif volgens mij ook in de uitloper en niet in de aardappel. Wie weet waar ik meer informatie hierover kan vinden. Ik eet nl meestal biologische aardappelen (veel lekkerder!) maar die worden niet gespoten tegen uitlopers en lopen dus bijna altijd uit.