Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waar koop je ratte dàrdeche rosaval vitelotte pink fir?

  • John

    Om eens wat anders dan mijn favoriete bintje te eten zou ik bovengenoemde soorten willen uitproberen, alleen hoe en waar zijn ze te koop? heeft iemand een tip?

  • Tjark

    Das wel een lange naam zijn het verschillende rassen? Ik ken wel het ras ratte. Dit is een heel oud nederlands ras en zeer zeldzaam wordt zo nu en dan nog ergens geserveerd alleen in de dure restaurants. Ik heb geen idee waar je dit ras kan krijgen. Hij is naast zeldzaam moeilijk bewaarbaar en teelbaar dus gebeurd niet veel.

    Naast de ratte is er een deense aardappel die er redelijk op lijkt geloof filea (weet het niet 100% zeker) en daarnaast heb je ook nog een frans ras die in dezelfde catogarie valt en meen ook redelijk familie van elkaar zijn. De franse is Pink fir.

    Ratte = bruinig van schil en heel langwerpig en knobbelig.

    Pink fir = blank van schil maar ook het langwerpige.

    Filea =

    Over deense aardappelen www.viggo-kartofler.dk het is leesbaar lijkt redelijk op nederlands en soms een beetje gokken.

    Hier nog over vergeten eten en de aardappelen: Hier vind je heel veel over de rassen alleen staat hier de info anders over de ratte dan toen ik ze gezien heb.

    http://www.vergeteneten.nl/plantenlijst.htm

    Succes der mee Tjark

  • henk kampman

    Ik kwam je vraag tegen op internet van eind mei.

    Gaat het om de aardappel le ratte d,ardeche?

    vr.gr. henk k.

  • john

    Inderdaad Henk, het gaat om de aardappelen, daar ik in de kop van noord holland woon, zou ik ze niet te ver willen vinden, heb gehoord dat in limburg ze wel te krijgen schijnen te zijn. Mischien is het ook wel niks die aardappel maar heb er zulke verhalen over gehoord, het schijnt iets heel heel byzonders te zijn, ik wou het wel eens proberen daarom, mischien weet je iets

  • henk kampman

    John, het is een fantastische aardappel, we eten ze al 4 jaar van eigen bodem maar komen elk jaar te kort.

    Ze zijn schijnbaar in ons land niet te koop, waarschijnlijk wel bij de buren.

    De historische groentetuin in Beesel heeft schijnbaar ook niets over.

  • John

    Waar kun je ze dan wel kopen , weet je dat misschien? Zijn ze lekkerder dan opperdoezers?

  • d'0h

    ga rijst eten…

  • aardje

    in kazachstan

  • Gerard

    Hallo,

    Ze schijnen in Frankrijk nog wel rijkelijk op plaatselijke markten aangeboden te worden.

    Heb zelf uit Frankrijk een mandje kado gekregen niet te versmaden deze aardappel!!!!

    Als je iemand kent die daar naar toe gaat met Vak.? geeft hen dat wat euri's mee, dan kunnen ze niet weigeren zonder “Ratte d'ardech” terug te komen!

    Met vr. groeten Gerard.

  • Wim Vogels

    Wij van Molenhof in Buggenum teelt en verkoopt in het seizoen de echte Buggenummer Muuskes = Ratte aardappelen en ook Rosevals en Truffelaardappelen. Voor meer informatie kijk op www.molenhof.eu.

    Succes