Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Frites in 50 jaar tijd 2100% duurder!

  • aardappel.pagina.nl

    Door Emile Bode,

    Deze column heb ik meer dan een half jaar geleden geschreven, maar hij lag nog te sudderen in mijn map ?Mijn documenten/Huishoudtips/Nog publiceren?. Ik wist namelijk niet of ik u moest lastigvallen met mijn opvattingen, ook al omdat het niets te maken heeft met huishoudtips maar wel met huishoudgeld.

    Sinds de invoering van de euro in 2002 vraag ik me af hoe mensen met een minimum- tot modaal inkomen kunnen rondkomen. Zeker als ze ook nog alleenverdiener zijn en opgroeiende kinderen hebben. Je wordt namelijk genaaid waar je bijstaat. Misschien vindt u dat een onbetamelijk woord, maar in ons informele taalgebruik betekent het gewoon bedriegen.

    In 1960 bedroeg het brutominimumloon, omgerekend in euro?s, ?0,97 per uur. Nu, 47 jaar later, ?5,69. Dat is een verhoging van 587%. Zeg maar bijna 6x zo veel.

    Dat lijkt een mooi welvaartsstreven. Maar in 1959/1960 kostte de eerste eigen woning van mijn vader en moeder zaliger aan de Goeman Borgesiuslaan 9 in Naarden ?13.000. Nu doen deze rijtjeshuizen ?350.000. In juli stond trouwens nummer 13 te koop. Dat is een stijging van 2600%, dus 26 keer zo duur. De vraag is dus: was u beter af als werkman in 1960 of in 2007?

    Tijdens de invoering van de euro in 2002 heb ik tal van reportages geschreven over de dure euro. Ik kreeg duizenden reacties, maar de politiek ? de populaire en overgewaardeerde oud-minister Zalm voorop ? wuifde alle kritiek terzijde en de vakbonden zijn natuurlijk geen glimp meer van de tijden van (laten we zeggen) wijlen Herman Bode.

    Waarom deze boosheid in plaats van schoonmaaktips en vlekkenverwijderaars? Dat komt omdat ik een tijdje geleden een dagje in Utrecht winkelde. We waren met zijn vieren en we bestelden bij een friteszaak vier kleine frites met mayonaise. Kosten: ?9,80. Dat zijn meer dan 21 oude guldens. Per stuk kost een zakje frites 5,39 in oude guldens. Daar moeten sommige mensen een uur voor werken.

    In 1960 kostte een klein zakje frites met mayonaise 25 oude centen. Dat weet ik omdat ik een boek over de jaren zestig ga schrijven en alle kranten en alle advertenties aan het lezen ben. Weet u nog, oudere jongere? Een frietje voor een kwartje. Dat zijn 11,5 eurocenten met een klodder mayonaise. En ook nog een puntzakje, een houten vorkje en gefrituurd in dat heerlijke en ongezonde ossenwit, maar dat wisten we toen nog niet. Frites is dus in 47 jaar tijd 21 keer duurder geworden. Dat is 2100%.

    Is dat openlijke diefstal? Ja, want vet en aardappelen zijn de afgelopen 47 jaar helemaal niet 21 keer duurder geworden. In 1960 kostte een kilo aardappelen omgerekend 11 eurocent. Nu betaal ik in het dorp 75 eurocenten. Dat is zeven keer zo veel, maar niet 21 keer.

    Ik kan het goed betalen, daar niet van, en de Utrechtse frites was van uitstekende kwaliteit, maar het blijft schandalig. Er is nooit een politicus in de Tweede Kamer die zich over deze en andere prijsopdrijvingen druk maakt. Zelfs niet van de SP.

    Frites zijn een extreem voorbeeld, want heel veel andere prijzen zijn lang niet zo snel gestegen of zelfs in relatief en/of absoluut opzicht gedaald. Zo kostte een retourticket Amsterdam-New York in 1960 bijna 1500 oude guldens. Een vermogen. Een kleine televisie deed 900 oude guldens.

    Een kratje bier is in 47 jaar ?slechts? 400% duurder geworden, een ei maar 2x zo duur. Melk kostte in 1960 40 oude centen per liter, nu 60 eurocent en is daarmee bijna 3½ keer duurder geworden.

    Frites zijn dus een uitzondering. Kan iemand mij vertellen hoe dat komt? En kunt u nog rondkomen of leeft u in stille armoede? Reageer! De leukste inzendingen worden beloond met een hele serie huishoudboeken van mijn hand die eind dit jaar verschijnt. Na mijn vakantie, begin september, kom ik erop terug. Ik blijf overigens thuis, want de frites in Nederland zijn veel lekkerder dan in het buitenland.

    Lees hierover meer in de Telegraaf van vandaag

  • voldermort

    Gebakken frites vallen onder de horeca, die hebben de euro invoering flink misbruikt.

  • Piet Patat

    Als iemand trouwens nog reclamefolders heeft liggen van een half jaar voor de invoering van de euro zou ik er erg in geinteresseerd zijn om die eens op het internet terug te zien.

    Misschien kunnen we roverhoofdman Zalm dan eens confronteren met zijn zogenaamd niet bestaande prijsverhogingen. Prutser dat het is.

  • Havard

    Beste heer Bode,

    de grootste reden dat frietjes zoveel duurder zijn is omdat het uurloon gestegen is. De grootste kost voor een pakje friet is niet de grondstof, maar het uurloon van de man die uw frietjes bakt.

    Wat er ook gestegen is, is de prijs van de frituurolie. Vroeger werd er inderdaad ossenvet gebruikt, nu wordt dit door allerlei gezondheidsorganisaties afgeraden. Gevolg: plantaardige oliën worden gebruikt en die kosten uiteraard meer dan ossenvet. Bovendien dient u ook rekening te houden met de inflatie!

  • J. Vergroesen

    Er is een groot verschil tussen 1960 en nu.

    In 1960 betrof het bijna allemaal verse frites, door de frites kraam helemaal gemaakt.

    Nu is het vooral afgebakken frites vanuit de fritesfabriek.

    Voor een goed vergelijk moet er gekeken worden naar de prijs van voorgebakken frites in 1960 (waren die er eigenlijk wel?) en nu.

    Ik denk dat de af fabriek prijs niet meer dan 7x is gestegen.

    De gemiddelde boeren prijs is minder dan 3x zo hoog als vroeger.

    Het grote prijsverschil wordt volgens mij gemaakt in de frites zaak.

    Waaraan dit ligt, b.v. arbo regels, personeel, pandhuur, verzekeringen etc., is moeilijk vanaf afstand te bepalen.

    Groeten,

    Jacques Vergroesen

    PTA

    Agrico Potatoes

  • J. Snijder

    Geachte heer Bode,

    N.a.v. uw column in De Telegraaf over de euro:

    In Frankrijk wordt nog steeds het totaalbedrag in euro’s én in franse francs vermeld op de bonnetjes van de supermarkt en de benzinestations.

    Zouden ze hier ook moeten doen, schrik je je een hoedje. Wie hoor je nu nog over de benzineprijzen, thans 1,36 euro is omgerekend drie harde guldens per liter. Voor de komst van de euro stond iedereen op zijn achterste benen als de benzineprijs de twee gulden overschreed. Nu hoor je niemand meer.

    Met vriendelijke groet,

    J.C. Snijder.

  • STILLE ARMOEDE

    Ik behoor tot de groep “stille armoe”,ik kan er niet van komen,heb in jaren geen nieuwe kleding of nw.schoenen kunnen kopen,ik krijg de afdankers van m'n kennissen,ondergoed e.d. bij Zeeman,boodschappen LIDL,of euroshopper AH.Mijn buren zien dit niet aan mij en zouden mij ook niet geloven!!!Toch is het heel echt wel zo!Voor de voedselbank kom ik niet in aanmerking,dan moet je geloof ik op straat slapen,en dat doe ik niet dus.

    Ik wens met alles wat in mijn gevoel is dat ik nog eens zal meemaken dat de GULDEN terug zou komen,gebeurt niet,dus gewoon maar verder gaan in deze hopeloze situatie!!

    Dit wilde ik gewoon even kwijt.

  • Nico

    Die 25 cent in 1960 kan heel goed kloppen. In 1960 was ik een jochie van 8 jaar woonde op de Beeklaan in Den Haag en kreeg 's Zaterdags een kwartje zakgeld waarmee ik gelijk naar cafetaria Royal aan de overkant stapte om een zak patat te kopen.

    En dan te denken dat ik tegenwoordig Euro 1,75 neertel voor een frietje zonder bij Ratelband Dus Hfl 3,86 zeg maar ruim 15 maal zoveel.

    Hoewel, vergeleken met de 21 maal die genoemd is valt het misschien nog wel mee

    Nico

  • Piet Verdriet

    Kan het mij goed heugen, volle patatzaken en zaterdags een patatje op de markt.

    Heb een zoon van 22 en als ik vertel over de jaren zestig, patatje met 35 cent, wafel ijsjes, dus schep ijs 10 cent, hoorntje 5 cent. moet je een italiaans bolletje ijs halen 1 euro per bolletje.Voel ik mij als het kind wat de verhalen van.

    mijn ouders herinnert over het brood van 2 1/2 cent. Trouwens brood van de warme bakker ook zo'n 2,45 euro.

    Ja,, die Zalm heeft zijn plaatsje in de geschiedenisboeken gekregen dat kleine mispuntje, we zijn mooi belazerd.

    gr,

    Piet