Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

1e keer aardappels poten

  • Monique

    Hoe poot ik aardappels en wanneer en hoe oogst ik ze?

    Sinds een aantal maanden in het bezit van een grote (verwaarloosde) tuin en een paar m2 omgespit om aardappels in te zetten. Voor een grotere moestuin momenteel nog geen tijd, er moet nog veel aan het huis gedaan worden. Maar wat is er nou lekkerder dan nieuwe aardappeltjes?

    Heb Anais gekocht. Moeten ze ca 10cm de grond in op 35 cm van elkaar? En hoeveel ruimte moet er tussen de rijen zitten?

    Ook handig om eerst de helft te poten en een paar weken later de andere helft?

    Graag jullie reacties.

    Groet, Monique

  • appie

    je kunt ze nu poten ongeveer 30 centimeter in de grond op rijen 60 cm uit elkaar

  • Blondy

    Hoe staan de piepers erbij?

  • Monique

    Die zijn al lang op! Helemaal goed!

  • veerle scholtes

    Ik ben ook aan het experimenteren, maar ik heb de aardappels 40 cm uit elkaar gezet, ca. 7 cm diep. Nu (een dikke 2 maanden later) staan ze al 30-40 cm hoog! Maar na midden juni moet je ze niet meer in de grond zetten, dat heeft geen zin. Succes!

    Met vriendelijke groet,

    Veerle

  • nick derks

    ik heb ze in eind juni geplaatst en er zijn al planten van 10cm uigekomen de theorie van veerle scholten is niet waar .

    gr. Nick

  • Muis

    nick derks Schreef:

    ——————————————————-

    > ik heb ze in eind juni geplaatst en er zijn al

    > planten van 10cm uigekomen de theorie van veerle

    > scholten is niet waar .

    > gr. Nick

    Ja ze zullen wel boven de grond komen maar of je een oogst zal hebben valt te bezien. De aardappels hebben afhankelijk van het ras een groeiperiode nodig van minimaal 3 maanden. Je hebt in juli en hopelijk augustus ook zon en warme temperaturen maar die lopen ook terug. Ik ben benieuwd wat je gaat oogsten.

  • Nick

    eerst laat je hem drogen en dan poot je hem 5 - 10 centimeter diep met de buik naar onder en oog opzij.

    Geef niet te veel water, dan kan hij rotten. Maar als je hem te weinig water geeft gaat hij scheuren.

    Succes!!!

  • cehk

    had 2 aardappeltjes over die waren uitgeschoten - 1 juli in een grote pot met terrasaarde gepoot - nu, 4 weken later, zijn de platen 45 cm hoog.

    bij de ene aardappel is 1 stengel opgekomen en bij die andere 3 stengels - zal wel zien hoe het zich verder ontwikkeld en reken dus maar nergens op want nu ik dit stukje over aardappels poten gelezen heb, zag ik dat ik veel te laat heb gepoot en zal dit volgend jaar vroeger doen.

    als ik het niet vergeet zal ik over een maand of 3 het eindrelaas geven.

    nog even geduld dus.

  • Ted

    Hallo ga mijn eerste aardappelen poten nu mijn vragen:

    wanneer is de beste tijd om te poten en darna wanneer weet ik of ze klaar zijn om te rooien?

    Hoe doe ik de poot aardappel in de grond (waar tov de uitlopers of ogen)?

    Hebben ze veel zon nodig maw waar zet ik ze tov de zon?

    nou heel wat ik hoop dat iemand antwoord heeft!

    Groet Ted