Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Aardappelallergie

  • Esther van Herk

    Hallo,

    Ik en al een hele tijd op zoek naar iets over aardappelallergie, ik heb een dochter van bijna drie jaar, en als zij aardappel eet, gekookt, gebakken, chips of wat dan ook, dan wordt ze precies vier uur na het eten erg ziek, en begint ze met overgeven. Ik heb dit nooit eerder gehoord, kan iemand mij heir meer over vertellen??

    BVD.

    Groetjes Esther van Herk

  • Bianca

    Ik kan ook absoluut niet tegen aardappelen!

    Bij mij komen de klachten al binnen een half uur.

    Vroeger als kind zijnde had ik altijd flinke buikpijn na het eten van aardappelen, kreeg een flinke terugslag, alsof je inéénkeer hartstikke moe en ziek bent.

    Ik ben er pas op latere leeftijd achter gekomen dat ik er niet tegen kon.

    Nog steeds heb ik flink last als ik per ongeluk iets van aardappel of een product daarvan binnenkrijg.

    Val weg, ben afwezig, soort dronken toestand met slecht praten, voel me zo beroerd als een hond, zo slap als een vaatdoek, en heb daarna nog 3 dagen last voordat alle klachten weer weg zijn.

    Ik heb overal informatie opgevraagd, vaak krijg je geen antwoord terug, maar de laatste keer van het voedingscentrum wel, want ik baal er een beetje van dat ik af en toe geen stamppot kan eten:

    "Een allergische reactie kan wordt veroorzaakt door het eiwit uit een voedingsmiddel. Er zijn geluiden dat aardappelallergie steeds vaker voorkomt. Welk eiwit hier precies de oorzaak van is, is ons niet bekend. In plaats van aardappelen kunt u ook een peulvruchten, zoals bonen of linzen, gebruiken voor de stamppot.

    Nog vragen naar aanleiding van deze informatie? Neem dan contact op met de Voedingscentrum informatielijn op werkdagen van 9 tot 17.00 uur, telefoon (070) 306 88 88. Of kijk op www.voedingscentrum.nl. Deze website wordt dagelijks aangevuld met de meest recente inzichten en nieuws."

    Ik ben bang dat er niets anders op zit dan ALLE produkten te vermijden waarin aardappel(meel) zit!

    Dat doe ik al jaren, alle etiketten lezen, bij het uit eten gaan altijd aangeven, zeker uitkijken met soepen en sauzen, want ook vergeet men dat in restaurants bijv. nog weleens door te geven aan de ‘keuken’.

    Heb dat zelf afgelopen week nog ondervonden!!!

    Ben zo beroerd (en de andere klachten erbij) geweest van een sausje, terwijl ik duidelijk aangegeven had dat ik absoluut niet tegen aardappelen kon!

    Zat er tóch aardappelmeel in als bindmiddel…

    Je moet echt vreselijk goed uitkijken, want men gooit bijna overal aardappelmeel in!

    Aldi heeft nog weleens aardappelmeel-vrije producten, dat is mij wel opgevallen.

    En ik eet zelf tegenwoordig steeds meer biologisch, ook veilig wat het etiket betreft.

    Ik heb al eens cassave (gekookt bijna dezelfde structuur als aardappel) geprobeerd, ik kreeg er geen buikklachten van, maar werd inéénkeer een half uur na het eten daarvan zó verschrikkelijk moe, dat ik zomaar 2,5 uur geslapen heb.

    Dus daar zit ook alweer wat in wat misschien overeenkomt met wat in de aardappel zit.

    Om welke stof dat nou precies gaat, weet ik nog steeds niet.

    Dus echt mijden die aardappeldingen!!!

  • Esther van Herk

    Hallo Bianca,

    Dank je wel voor je reactie. Met mijn dochter is het zo dat ze er dus echt ziek van wordt, net als jij, alleen gaat zij dan overgeven na precies vier uur. De laatste keer dat ze een klein stukje friet heeft gegeten, vorig jaar in de zomer, is ze er ook ziek van geworden. Terwijl we laatst zijn wezen eten, en toen heeft ze soep ook, waar dus ook aardappel in zat, kwamen we pas achter toen de soep op was, en daar is ze niet ziek van geworden?? Ik weet dat er in heel veel dingen aardappelzetmeel zit, maar daar wordt ze dus niet ziek van! Het is de “pure” aardappel. Ik weet ook niet of ik haar kan laten testen via een bloedonderzoek, moet dat toch eens aan de huisarts vragen! Maar omdat ze er zo ziek van wordt, ga je het neit elke maand proberen, kan zijn dat ze overheen is gegroeid, wat mij onwaarschijnlijk lijkt, omdat ze er zo heftig op reageerd, maar toch!!

    Groetjes Esther

  • Bianca

    Nou, dan mag je blij zijn dat je dochter niet reageert op de aardappelmeel!

    Dat scheelt al een hele hoop, want dat gooien ze bijna overal in, ook in producten waarvan je het helemaal niet zou verwachten (ijs is ook zo'n voorbeeld).

    Bij mij is ook bloedonderzoek gedaan, maar daar is niks uit gekomen, en toch reageer ik heel heftig op aardappel(producten).

    Hetzelfde geldt voor stof-allergie, vroeger een test, en maximaal allergisch, nu twee tests gehad, en daar kwam niks uit, terwijl ik toch weer reageer op huismijt en -stof, vreemd genoeg.

    Wordt zij ook moe na het eten van aardappelzetmeel?

    Heeft zij helemaal geen reactie na het eten daarvan?

    Kan misschien zijn dat het in mindere mate plaats vind?!

    En inderdaad moet je voorkomen dat ze weer een reactie krijgt, want dat voelt echt vreselijk! Ik weet er alles van, bah!

    Ik ben er nooit overheen gegroeid, dus bij mij zal het wel blijvend zijn…(ben nu 36, en heb al last zolang ik mij kan heugen, maar nooit geweten dat de klachten van aardappel(producten) kwamen!

    Ik denk ook niet dat er wat tegen te doen is, het schijnt ook steeds vaker bekend te worden, dus misschien komt er ooit iets tegen deze allergie.

  • Esther van Herk

    Hallo,

    Nee, voor zover ik weet wordt ze er dus na vier uur ziek van, ik kan niet zeggen dat ze moe wordt als ze iets eet met aardappelzetmeel erin.

    Gelukkig maar, maar jij bent er dus vrij laat achter gekomen dat het van aardappel is, en met eenbloedonderzoek is nooit iets naar voren gekomen.

    Maar je hebt gelijk, en zit echt bijna overal aardappelzetmeel in, en dat ben ik gewoon gaan testen, en gelukkig reageerd ze daar niet op!!

    Maar het blijft een lastig verhaal, niemand heeft het ooit eerder gehoord en op een feestje als de andere kids aan de chips zitten, dan moet ik steeds opletten dat ze het toch niet een keer gaat proeven, maar ze weet echt heel goed dat ze het niet mag hebben en heeft het ook nooit gepakt. Ze zegt dan: ik weet dat ik geen aardappel en chips mag hebben mam, toch knap voor een bijna 3 jarige!!!!.

    Tja, ik heb de hoop dat ze er ooit over heen groeit, eigenlijk ook wel al overboord gegooid hoor, omdat ze hier op jonge leeftijd al zo heftig op reageert, ben ik bang dat het nooit over gaat! Tot nu toe gaat het zo goed, als ze geen aardappel eet, maar ben wel bang dat het toch ooit gaat verergeren, dat zou wel erg zijn!!

    Maar goed, zullen zien, maar je hoort er zo ontzettend weinig van, zou wel eens met meer mensen willen praten die dit ook hebben, dan kun je ervaringen en tips enz uitwisselen!!!!

    Groetjes Esther.

  • Karin

    Mijn jongste zoon Jairo bleek als klein kind niet tegen aardappels te kunnen. Hij had exceem en als hij aardappels had gegeten zat het eten over heel zijn gezicht te wrijven. Later bleek dit van de jeuk te zijn. Toen we eenmaal dit vermoeden hadden zijn we alles wat maar enigzins aardappel of aardappel product bevatte gaan vermijden. Langzaam werd zijn exceem minder. Toch zijn we weer beetje voor beetje aardappel aan zijn dieet gaan toevoegen omdat kinderen nog over sommige allergien kunnen groeien. Uiteindelijk leek hij er inderdaad overheen gegroeid want het exceem verdween. Hij is nu 9 jaar. Al enkele jaren zijn we nu echter aan worstelen met buik klachten. Hij heeft regelmatig periodes van erge buikpijn is vaak lusteloos moe. Maar er wordt steeds naar andere oorzaken gezocht. Buikpijn bij kinderen wordt meestal niet serieus genomen. Het zal wel stress zijn of problemen op school. Maar dit kind heeft net zo vaal buikpijn als hij vakantie heeft, als dat hij maar school moet!? En het is juist een gelijkmatig vrolijk kind! Ondertussen zijn we beland bij een kinderarts……aardappelallergie????geen gehoor. Nou wil hij zelf geen aardappelen meer eten. Chips? Er zijn heerlijke mais er rijst chips. We kijken hoe het gaat en eventueel vermijden we ook weer alle aardappelzetmeel produkten. Want moe, futloos en met pijn in de buik door het leven gaan is geen pretje. Zeker niet voor een 9-jarige. Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die niet tegen aardappels kunnen!

  • Bianca

    Karin, ik las net je verhaal.

    Ook ik had als kind zijnde al klachten, zonder dat er over nagedacht werd of het iets met een intolerantie te maken zou kunnen hebben.

    Ik kon ongeveer een half uur na het avondeten naar boven om vervolgens op mijn knieën en ellebogen mijn buikpijn te verwerken.

    Ook was ik altijd maar moe en lusteloos.

    Als ik tegenwoordig (per ongeluk) iets met aardappel binnenkrijg, komt de buikpijn opzetten, krijg een hele droge keel, word ontzettend moe (krijg een slaapaanval wat na ongeveer 2,5-3 uur weer een beetje over gaat), het gevoel of ik een baksteen opgegeten heb (heb ongeveer 3 dagen last van mijn buik daarna), word enorm slap, een ziek-zijn-gevoel, enz.

    Als je aardappel wilt vermijden, kijk altijd heel goed op de verpakking!!!

    Chips, patat is makkelijk te vermijden, maar aardappelmeel zit in sauzen, soepen, ijs, koekjes, maaltijden (Knorr/Honig/Eigen Merk Wereldgerechten bijvoorbeeld), en ik ben erachter gekomen dat het zelfs in brood verwerkt kan zijn!!!!! (vandaar ik altijd last van mijn buik had na het eten van brood!)

    Het zit in zoveel producten, in de meest onwaarschijnlijke zelfs, waar je normaal gesproken helemaal niet bij stilstaat!!!

    Vraag in restaurants altijd of er aardappelmeel in bijvoorbeeld soepen, sauzen, jus, ijs (ook de koekjes op het ijs), enz. verwerkt is!

    Weten ze het niet: niet nemen! (ik ben daar weleens mee de boot ingegaan)

  • Karin

    Hoi Bianca,

    Ik lees me nu suf aan verpakkingen, maar toch gaat het soms fout. Zo dacht ik niet na bij de bami mix. Daar was de buikpijn weer. Soms kun je niet achterhalen wat er fout gegaan is en wat moet je met een algemene term als zetmeel? Er zijn zoveel verschillende soorten zetmeel ! Neem je het risico dat er aardappelzetmeel in zit ? Of ga je voor veilig. Er blijft zo weinig over.

  • Sara

    Mijn zoontje van 5 maanden staat sinds 3 maanden ook vol uitslag. Echt zielig. Zijn armpjes waren een en al kloof en wat wij ook deden niks dat hielp. Uiteindelijk zijn wij doorgestuurd naar een Allergologe in het UZA. Zij heeft bloed genomen en daaruit bleek dat ons ventje allergisch is aan patatjes, eieren, melk en katten. Dat laatste was echter maar licht positief. Ons kleintje kreeg nog geen aardappeltjes maar uit de test kwam dit toch tevoorschijn waardoor wij nog niet met vast voedsel gestart zijn. Af en toe geven we hem beetje fruitpap zodat hij toch eens iets anders krijgt dan altijd zijn vieze pap…

    Nu als ik het zo lees is het niet gemakkelijk leven met deze allergie.. Ik vraag me af wat mijn zoontje wel gaat mogen eten? Het lijkt me zo hopeloos, maar … is dit ook zo?

    kan iemand me wat moed geven want ben deze fameus aan't verliezen momenteel… :o(

  • Bianca

    @ Karin: soms moet je het risico nemen om producten te nemen waarop alleen zetmeel staat. Het is bij mij nog goed gegaan tot op heden. Maar aardappelmeel zal misschien vanaf een bepaald percentage op de verpakkingen vermeld staan.

    Bij mij geldt wel: hoe meer aardappel ik binnen krijg, hoe heftiger de reactie.

    Op de verpakking van brood precies hetzelfde, daar wordt het niet op vermeld, omdat het percentage zo laag is, maar toch krijg ik vaak last van “betonblokkengevoel”.

    @ Sara: hoe hebben ze kunnen aantonen via een test dat jouw zoontje op aardappelen reageert? Bij mij hebben ze jaren geleden bloed afgenomen, en gezegd dat ik nergens op reageer (?!), terwijl ik sinds ik mij kan heugen (achteraf) dat ik niet tegen aardappelen kan.

    Ik weet niet of dat zoveel jaar geleden bekend was dat er op aardappelen gereageerd wordt, en dat ik wel of niet in de test zat.

    Er werd in ieder geval tegen mij gezegd dat er niks aan de hand was…en natuurlijk een verbaasde blik toen ik over deze overgevoeligheidskwestie begon…

    Daar had men nog nooit van gehoord!

    Er valt mee te leven om geen aardappel(producten) binnen te krijgen.

    Zelf moet je heel alert zijn.

    Het grootste probleem vind ik uit eten gaan en verborgen ingrediënten (dus die niet vermeld staan op de verpakking, maar er wél in zitten).

    Als je erachter komt dat je het binnengekregen hebt (bij mij na een half uur), dan is het kwaad al geschiet, dan kun je mij ‘oprapen’ gezien de klachten.

    Als je een poos verder bent, weet je bijna alle merken en producten waar wel of geen aardappelmeel in zit.

    Daarnaast krijg ik 1,5 dag na het eten van varkensproducten pijnlijke onderhuidse bulten op mijn gezicht, die pas na ongeveer 3 weken wegtrekken.

    En ook in sommige producten zit varkens'spul' verwerkt, zonder dat het op de verpakking staat.

    Zelfs in bijv. Melkkan kwark zit varkensgelatine! Vermijden dus.

    Ook in snoepjes wordt zowel aardappelmeel als varkensgelatine gebruikt…

    Als alle fabrikanten nou eens in alle eerlijkheid ALLE INGREDIËNTEN op de verpakkingen zouden zetten, blijft ons aardig wat leed bespaard!

    Ook voor de moslimmensen zou dit een fijn gebaar zijn, omdat zij uit pricipe geen varken mogen eten, maar dat terzijde.

    Maar jou zoontje reageert ook op ei en melk.

    Op melk reageer ik ook, maar dan moet ik een hele beker opdrinken.

    Maar als hij op een klein beetje ook al reageert, wordt dat ook weer moeilijker.

    Net als ei, worden twee zijn ook bijna overal in verwerkt, dus dat maakt de zoektocht in de winkel weer een stukje moeilijker, maar ook dat gaat wennen hoor.

    Op een gegeven moment weet je welk product je wel of niet kunt hebben.

    Ook kan het zijn dat hij er later overheen groeit, het is te hopen voor hem, want het is best lastig om met deze dingen te leven.

    Maar weet jij of hij van een klein beetje ook al reageert?

    Soyamelk, -toetjes, - ijs, etc. zijn goede melkvervangers.

    Maar een paar tips voor aardappel:

    ALTIJD OP DE VERPAKKING KIJKEN!!!

    Aardappel gooien ze in de meest onverwachte producten zoals: koeken en koekjes, ijs, sauzen, toetjes, mix voor pasta/rijst, gemarineerd vlees, soepen, jus, gebak, cake, chinees eten (kan per restaurant verschillen, maar vraag voor de zekerheid), maggiblokjes, enz, enz.

    In een restaurant altijd vragen of er geen aardappelzetmeel in gerechten verwerkt zijn, dus niet alleen ipv aardappelen (patat) rijst vragen, maar ook vragen of er absoluut geen aardappelproducten ergens in zitten (vaak kant en klare soepen, sauzen, enz.)

    Bij familie ook desnoods de verpakking nakijken als ‘buitenshuis’ gegeten wordt.

    Vaak wordt vergeten dat aardappelzetmeel overal in kan zitten.

    Dan zeggen en denken ze dat er niks in de gerechten zit, en even later merk je het vanzelf wel (heb ik mijn lesje wel van geleerd!).

    Nog iets: ik reageer ook op cassave!

    Gelukkig geen buikklachten, maar ik val weg (dan moét ik 2,5 uur á 3 uur slapen).

    Wat nou precies de veroorzaker van deze reacties is, ben ik helaas nog steeds niet achter…

    Zoete aardappel durf ik niet te proberen, misschien een keer als ik een overmoedige bui heb (net als toen bij de cassave), maar nu nog niet…

    Moet er echt niet aan denken…

    Ik hoop dat je wat aan mijn informatie hebt, en dat je het weer een beetje possitief inziet.

    Er valt mee te leven, maar het is en blijft opletten.